020 3690510 [email protected]

We kunnen er niet meer om heen. Vrijwel iedereen heeft inmiddels een smartphone met een supersnelle internetverbinding. Het is dus slim om na te denken over je website geschikt maken voor mobiele telefoon.

In dit artikel gaan we dieper in op de redenen waarom dit slim is en verkennen we de verschillende mogelijkheden om je website geschikt te maken voor de mobile internet generation.

Waarom je website voor mobiel geschikt maken?

Er zijn een aantal redenen waarom het aantrekkelijk is om bezig te gaan met hoe je website er uitziet op smartphone. Samengevat zijn de redenen om te werken aan hoe je website op mobiel er uit ziet:

– Je komt hoger in de zoekresultaten van Google
– Het mobiele internetverkeer blijft toenemen
– Je kunt nu nog een streepje voor hebben op je concurrent

Google geeft vanaf 21 april 2015 een hogere ranking aan websites die goed kunnen worden bekeken op mobile devices. Dit geldt met name voor de mobiele zoekresultaten. Wat belangrijk is om te beseffen, is dat Google dit nooit zou doen als het voor gebruikers van hun zoekmachine onbelangrijk is. Zij zien namelijk net als iedereen dat het mobiele internetverkeer blijft toenemen. In mei hebben ze zelfs aangegeven dat er in bepaalde landen waaronder de VS en Japan meer via mobiel wordt gezocht dan via desktop. Als dit in Nederland nog niet het geval is, zal dat niet heel lang meer duren.

In Nederland blijft het internetverkeer vanaf mobile devices toenemen. Dit is natuurlijk te verwachten maar de cijfers zijn indrukwekkend. In Q1 van 2010 had 22 procent van de Nederlanders een smartphone. In Q1 2015 is dit gestegen naar 82 procent. Natuurlijk, heeft vrijwel iedereen internet op ze smartphone. De cijfers van Nederlanders met mobiel internet ondersteunen dit:

NL_Mobile-access

Waar het op neer komt is dat je deze mobiele internetgebruikers een goede gebruikerservaring moet bieden. Bezoekers die je website bekijken op mobiel gaan direct naar de concurrent als het lastig is om door je website te navigeren. In een studie van Compuware geeft één derde van de respondenten aan dit te doen. De studie is uit 2011 dus hoogstwaarschijnlijk zal het percentage nu hoger liggen omdat bezoekers gewend zijn aan goedwerkende mobiele websites. Wanneer je website geschikt is voor mobiel, heb je een streepje voor op je concurrent. Veel websites zijn nog niet mobile-friendly dus als je nu handelt kan je hier van profiteren.

De mogelijkheden om je website geschikt te maken voor smartphone

Je hebt twee hoofdmogelijkheden om de mobiele zichtbaarheid van je website te verbeteren. De eerste is om je website responsive te laten maken en de tweede is een aparte mobiele website op zetten. Beide alternatieven zijn in bepaalde situaties geschikt.

Je website responsive laten maken
Responsive webdesign zorgt ervoor dat je website zich automatisch aanpast aan het scherm van de gebruiker. Dit wordt mogelijk gemaakt door bepaalde waardes te geven aan de code van de website. In de code staat dat er een ander type design moet worden getoond bij een bepaalde grootte.

De voordelen
Je hebt één website die je moet onderhouden omdat alle content op één website staat. Dit scheelt natuurlijk tijd.
Een responsive website is direct geschikt voor veel verschillende schermen. Je hoeft niet voor elk scherm een apart design te maken.
Het heeft SEO voordelen zoals alle linkwaarde op één url en geen risicio op duplicate content.

De nadelen
Bezoekers die op mobiel je website bekijken hebben in sommige situaties aan andere informatiebehoefte. Op een responsive website is de content van de website voor alle gebruikers hetzelfde.
Je huidige website responsive maken kan een lastige klus zijn. Het is dan verstandiger om een nieuwe website te laten realiseren.
Je dient bij zeer grote hoeveelheden content per pagina de snelheid goed te optimaliseren omdat internet op mobiel langzamer is.

Voorbeelden responsive websites:
www.websiteselect.nl
www.ing.nl
www.apple.com

Een aparte mobiele website
In sommige gevallen is een aparte mobiele website een geschikte keuze. Bij een aparte mobiele website zorg je ervoor dat de code de mobiele website serveert voor de mobiele bezoeker. De bezoeker wordt vanaf de normale domeinnaam omgeleid naar een aparte url zoals bijvoorbeeld mobile.domeinnaam.ext.

De voordelen
De informatiebehoefte van mobiele bezoekers kan verschillen van normale bezoekers. Op een mobiele website kan je de inhoud volledig richten op deze afwijkende behoefte.
Naast de informatiebehoefte kan je het design en de gebruikerservaring nog meer afstemmen op de mobiele gebruiker.

De nadelen
Het kost meer tijd om twee aparte websites bij te houden en te voorzien van content en veiligheidsupdates.
De kosten liggen hoger omdat je twee aparte websites moet laten realiseren.
Vindbaarheid in de zoekmachines wordt negatief beïnvloed omdat je een aparte domeinnaam hebt en je loopt het risico op duplicate content.

Voorbeelden mobile websites:
www.dominos.nl
www.macdonalds.nl
www.woonservicedenbosch.nl

Huidige website responsive maken of nieuwe responsive website laten maken

Over het algemeen is het voor het gemiddelde bedrijf het beste om te gaan voor een responsive website. Hiermee hou je de kosten laag, heb je SEO voordelen en kost het beheer minder tijd.

De vraag is of je jouw huidige website responsive laat maken of dat je een nieuwe responsive website handiger is. Je zou denken dat je huidige website responsive laten maken een goedkopere oplossing is maar niets is minder waar. Indien je dit wilt doen moet een webdesigner zelf code gaan schrijven om dit te realiseren. Als je dit op basis doet van een bestaand design, kost dit heel veel tijd.

Wanneer je een nieuwe responsive website laat maken, kan dit op basis van een bestaand responsive design. Hiervoor hoeft de webdesigner geen aparte code te schrijven. Tenzij je een volledig op maat gemaakt design wilt, is dit de meest kostenefficiënte oplossing. Je profiteert dan van de lage kosten en het beheer kost weinig tijd.

Heb jij nog vragen?

Tot zover ons artikel met tips over je mobiele zichtbaarheid. Heb jij nog vragen naar aanleiding van de bovenstaande tips? Wij zullen je vragen persoonlijk beantwoorden als je deze stelt in de comments van dit artikel. Ken jij nog iemand waarvoor dit artikel waardevol kan zijn? Deel dan ons artikel zodat diegene weet wat er komt kijken bij je website geschikt maken voor de mobiele generatie.