020 3690510 [email protected]

Als je hard werkt, dan wil je daar graag voor worden beloond. En hoog in Google komen kost moeite en tijd want je moet doen aan linkbuilding.

Dit betekent dat je moet zorgen voor links vanaf andere websites naar jouw website. Het is een tijdrovend proces, maar als je het goed doet dan behaal je hoge posities.

En wanneer je eenmaal goede rankings hebt, blijf je deze in veel gevallen voor meerdere jaren behouden. Dit zorgt voor een continue bron van potentiële klanten die via Google jouw website bekijken.

Je dient echter goed op te letten dat je doet aan kwalitatieve linkbuilding. Als je slinkse trucjes toepast om de zoekresultaten te manipuleren, straft Google je genadeloos.

Voor je het weet krijg je een penalty en verdwijnt je bedrijf volledig uit de zoekresultaten. En wanneer je eenmaal een slechte reputatie hebt bij Google, is het lastig om dit weer te herstellen.

Kortom, door aan slechte linkbuilding te doen verspil je een hoop energie, tijd en vooral geld.

Wil jij dat je inspanningen om hoog te komen worden beloond met blijvende goede posities? Dan zal deze handleiding voor kwalitatieve google linkbuilding je leren wat je daarvoor moet doen.

De nieuwe werking van Google

De grootste zoekmachine ter wereld heeft de afgelopen jaren veel updates doorgevoerd om hun algoritme te verbeteren.

Vroeger was het vooral belangrijk om te zorgen voor zoveel mogelijk links. Het liefste nog links met het exacte zoekwoord waarop je hoog wilde komen.

Google wilt echter de meest relevante zoekresultaten weergeven. Maar doordat veel mensen wisten hoe Google werkte, konden ze hun posities in de resultaten manipuleren.

Je hoefde geen autoriteit te worden binnen je vakgebied en geen waardevolle content te creëren. Je kon met slinkse trucjes zorgen voor goede posities.

Dit was voor Google natuurlijk niet goed en ze hebben veel gedaan om dit tegen te gaan. Concluderend, linkbuilding zoals je dat vroeger kon doen is dood.

Als je dit nog op de oude manier doet, krijg je van Google een penalty. Dit kan betekenen dat je lager in de zoekresultaten komt of dat je volledig uit de resultaten verdwijnt.

De mensen van Google willen dat jij je links verdient in plaats van dat je met trucjes de resultaten gaat beïnvloeden. Althans, dat is wat ze het liefste zien.

En het is waar dat links vanzelf komen als jij een autoriteit bent in je vakgebied. Wanneer je waardevolle content en linkable assets creëert, willen andere websites daar graag naar toe linken.

Echter is linkbuilding nog steeds nodig, want de meeste bedrijven krijgen niet automatisch links van andere websites. De kunst is om dit op de juiste manier aan te pakken.

In deze tijd is het de taak van een SEO specialist om te zorgen dat linkbuilding op natuurlijke wijze gebeurt. Over-optimalisatie is de dood van je goede posities in Google.

Zorg altijd voor relevante links

Het voornaamste doel van Google is om te zorgen voor de meest relevante zoekresultaten. Ze hebben een ingewikkeld algoritme dat hiervoor moet zorgen.

Dit algoritme hecht veel waarde aan hoe relevant een backlink voor jouw website is. Dit betekent dat de website die naar jou linkt in het verlengde dient te liggen van jouw business.

Google bepaalt relevantie door te kijken naar 3 factoren:

  • Het thema van de content van de website die naar jou linkt
  • De content van de specifieke pagina waarop de link staat
  • Hoe relevant de tekst van de link zelf is voor jouw business

Hier 2 voorbeelden om dit concept te verduidelijken:

  • Wanneer je een autogarage bent, is een link van een blog over sportauto’s heel relevant. Maar een link van een webshop die batterijen verkoopt niet.
  • Heb je een incassobureau? Dan is een relevante link naar je site een startpagina over financiële producten. Een startpagina over vakantiehuisjes is dat niet.

Google hecht veel waarde aan relevantie. Als jij dat niet doet, dan zal je geen hoge posities behalen.

De reden hiervoor is dat Google niet relevante links ziet als onnatuurlijk. Dit moeten wel links zijn die jij zelf hebt aangevraagd en dat willen ze liever niet.

Om succesvol te zijn met linkbuilding, moet je zo natuurlijk mogelijk overkomen bij Google. Daarmee behaal je hoge posities.

Let op de autoriteit van websites

Een link naar jouw website is in de ogen van Google een stem op jouw website. Hoe meer websites aangeven dat jij autoriteit hebt hoe hoger je komt.

Maar hoe hoger de autoriteit van de website die op jou stemt hoe beter. Want een link van een website met hoge autoriteit is in de ogen van Google waardevoller.

Deze website wordt al vertrouwd door Google, dus een link vanaf die website zegt ook echt iets. Kortom, het is belangrijk om links te krijgen vanaf websites met autoriteit.

Hoe bepaal je welke websites autoriteit hebben? Vroeger kon dit door te kijken naar de pagerank van een website.

Pagerank was een door Google bepaald cijfer van 1 tot 10. Een pagerank van 1 was een lage autoriteit en pagerank van 10 een hoge autoriteit.

Maar pagerank wordt niet meer geupdate door Google. Je dient dus gebruik te maken van 3e partijen die eigen metrics beschikbaar stellen over de autoriteit van een site.

Een goede tool die je gratis kunt gebruiken is de MOZ toolbar voor Chrome. Met deze tool kan je eenvoudig de autoriteit van een website bepalen.

Om gebruik te maken van deze tool, dien je een gratis account aan te maken bij MOZ. Dit bedrijf is één van de toonaangevende op het gebied van zoekmachineoptimalisatie tools.

Met hun toolbar geïnstalleerd zie je bovenaan in je chrome brower de autoriteit van een website. Ook zie je de autoriteit van de specifieke pagina die jij op dat moment bekijkt.

Dit wordt weergegeven in DA (domain authority) en PA (page authority). Dit ziet er voor www.feedly.com als volgt uit:

moz-toolbar-screenshot-feedly-handleiding-hoog-in-google-komen

Hoe hoger deze beide metrics hoe meer autoriteit deze website en de specifieke pagina heeft. Een link vanaf de bovenstaande website zal een zeer positief effect hebben op je rankings.

De handigste functionaliteit van de MOZ toolbar is dat deze ook binnen de Google zoekresultaten zichtbaar is. Typ een zoekterm in en dan krijg je onder de resultaten de autoriteit te zien.

Hieronder voor de zoekterm “verzekeringen vergelijken” een voorbeeld:

fireshot-capture-213-verzekeringen-vergelijken-2-google-zoeken_-https___www-google-nl_

Indien je meer gedetailleerde informatie wilt over websites, dan is dit mogelijk met meer geavanceerde tools. De meest gebruikte tools zijn:

Met deze tools kan je een stuk meer dan alleen autoriteit controleren. Ze worden vaak gebruikt door SEO professionals en online marketing bedrijven.

De meeste van deze tools bieden een beperkte gratis functionaliteit waarbij je bijvoorbeeld 1 of 2 websites kan scannen. Dit kan wel is frustrerend zijn als je aan meer behoefte hebt.

Wil je volledig gebruik maken van de systemen zonder beperkingen? Dan dien je bij de meeste een maandelijks tarief te betalen. Alleen SEO power suite is een eenmalig tarief.

Varieer je anchortekst en vermijd overoptimalisatie

De anchortekst van je link is het woord of de zin die de link bevat. Het is het onderstreepte woord waar je op kunt klikken om bijvoorbeeld naar WebsiteSelect te gaan.

Omdat Google veel waarde hecht aan achortekst, moet je goed weten wat voor anchortekst je dient te gebruiken. Sommige anchors dien je vaak en andere dien je sporadisch te gebruiken.

Het is in deze tijd namelijk belangrijk om overoptimalisatie te voorkomen zodat je geen penalty krijgt. Google heeft een hekel aan overoptimalisatie van anchorteksten.

Hieronder de uitleg van de verschillende type anchorteksten en hoe je die dient te gebruiken:

Exact match anchortekst

Het is in de wereld van zoekmachineoptimalisatie algemeen bekend dat exact keyword match anchorteksten goed zijn voor SEO. Dit betekent dat de anchortekst en de zoekterm van je pagina hetzelfde zijn.

Jouw pagina heeft bijvoorbeeld een tekst gericht op de zoekterm “smartphone kopen”. De anchortekst van een externe link naar je site is dan ook “smartphone kopen”.

Exact keyword match anchorteksten zijn krachtig voor SEO en ze kunnen zorgen voor topposities. Zonder deze anchors is het lastiger om hoog te komen.

Maar gebruik exact match anchorteksten niet teveel. Ongeveer 1 procent van je inkomende links mogen dit type anchortekst bevatten.

Want Google treed hard op tegen bedrijven die doen aan overoptimalisatie door gebruik te maken van exact match anchorteksten. Dit zien ze als onnatuurlijk en je krijgt snel een penalty.

Branded anchorteksten

Dit type anchortekst dien je voor een groot gedeelte van je links te gebruiken. Dit komt doordat branded anchorteksten natuurlijk zijn in de ogen van Google.

Wanneer jij een gastblog post op een extern blog, dan is de anchortekst jouw bedrijfsnaam. Voor ons zou dat dus “WebsiteSelect” zijn.

Dit type linkanchor is ‘natuurlijk’ omdat je als bedrijf nou eenmaal de meeste links krijgt met je daadwerkelijke naam. Vooral sterke merken krijgen veel links met de merknaam als anchor.

Als je bijvoorbeeld gaat linken naar Amazone of Cool Blue, gebruik je hun naam als anchor. Het is het meest voor de hand liggende.

Generieke anchors

Dit zijn anchorteksten die een generieke call to action bevatten en deze dien je vaak te gebruiken. Een voorbeeld van deze links zijn:

  • Bekijk deze site
  • Klik hier
  • Vraag offerte aan

Een generieke anchor vind je terug in deze zin:

“Klik hier om meer informatie te vinden over onze websites”. Klik hier is in dit geval de generieke anchortekst.

Zoekterm + brand anchors

Zoals de naam suggereert, maak je bij dit type anchor een combinatie tussen je bedrijfsnaam en de zoekterm waarop je hoog wilt komen.

Dit is een veilige manier om te zorgen voor variatie in de links naar je website. Stel de zoekterm is “wordpress website” en onze bedrijfsnaam dan is de anchor van de link:

  • Een WordPress Website door WebsiteSelect
  • Bij WebsiteSelect een WordPress Website laten bouwen

Partial-match en LSI anchor

Bij partial-match zorg je ervoor dat een gedeelte van de link je zoekterm bevat. Als je zoekterm “linkbuilding” is, dan ziet dit er als volgt uit:

  • Bekijk dit artikel over linkbuilding
  • Leer meer over linkbuilding
  • Deze linkbuilding handleiding

Een alternatief dat hier op lijkt zijn LSI (Latent Semantic Indexing) anchors. Dit betekent dat je zorgt voor variaties op je zoekterm op basis van input van Google.

Hier kan je de Google suggest option in de zoekbalk of de gerelateerde zoekopdrachten onderaan de zoekresultaten gebruiken. Dit ziet er op deze manier uit:

linkbuildingvoorbeeld

linkbuildingvoorbeeld2

Je kunt deze variaties ook halen uit de Google Keyword tool door je zoekwoord in te tikken en te kijken onder ideeën voor zoekwoorden.

Naakte link anchors

Dit is simpelweg een anchor met de daadwerkelijke URL zelf. Bijvoorbeeld:

Dit type anchor gebruiken zorgt wederom voor variatie in je anchortekst zodat je natuurlijk overkomt in de ogen voor Google.

Anchortekst percentages

Om kwalitatieve linkbuilding te doen, is het belangrijk om te zorgen dat je linkprofiel de verschillende type anchors bevat. De percentages die wij aanraden zijn:

  • Branded anchor: 70 %
  • Naked link: 20 %
  • Generieke anchortekst: 5 %
  • LSI, zoekterm + brand anchors en partial match anchors: 1-5 %
  • Exact match anchors: 1 %

Door deze percentages aan te houden vermijd je dat je door Google een penalty krijgt.

Zorg voor diversiteit in je linkprofiel

Naast diversiteit aan linkanchors, dien je een diversiteit aan verschillende type links te krijgen. Alleen maar links van startpagina’s of alleen links vanuit gastartikelen is niet natuurlijk.

Zorg voor een diversiteit aan verschillende links zodat je een natuurlijk linkprofiel opbouwt. Daarmee stijg je uiteindelijk in de zoekresultaten.

Er zijn verschillende type links waarvan de één meer krachtig is dan de ander. Let er op dat je niet alleen focust op de meest krachtige links want dan kan je in de problemen komen.

Power links

Power links hebben de meeste kracht om je rankings in Google te boosten.

Dit komt met name doordat deze links komen van websites met autoriteit en ze zijn het meest relevant voor jouw website.

Google is gek op autoriteit en relevantie, dus zorg ervoor dat je linkprofiel power links bevat. Hieronder de verschillende soorten power links die voor jou het meest relevant zijn:

Content marketing links
In deze tijd is het als bedrijf belangrijk dat je doet aan content marketing. Wanneer jij waardevolle content creëert, zullen andere bedrijven daar op termijn vanzelf naar linken.

Je kunt dit doen door een eigen blog te beginnen waar je waardevolle artikelen deelt met je doelgroep. Om echt succesvol te zijn, dien je naast normale artikelen linkable assets te creëren.

Hierbij moet je denken aan uitgebreide how to’s of een online handleiding over het oplossen van een bepaald probleem. Je gaat hier uitgebreid op in en zorgt ervoor dat de lezer zijn probleem kan oplossen.

Het creëren van de content is echter nog maar de eerste stap, want je dient deze ook te promoten. Dit doe je via social media en binnen je eigen netwerk.

Het doel hiervan is het opbouwen van een (personal) brand met autoriteit zodat je op termijn links gaat aantrekken. Als je een autoriteit bent, krijg je vanzelf links van andere websites.

Een ander mogelijk voordeel is dat Google sociale signalen mogelijk meeneemt voor de ranking van websites. Hierover kan je meer lezen in dit artikel over SEO en social media.

Uiteraard, maak je niet alleen content om op termijn links te krijgen. De content zelf kan ook zorgen voor bezoekers naar je site die interesse hebben in je diensten of producten.

Gastblog en redactionele links
Deze type links zijn het meest krachtig voor je zoekmachineoptimalisatie.

Wanneer je een waardevol artikel schrijft, kan je deze op je eigen website plaatsen. Maar je kunt deze ook plaatsen op een andere website.

Veel websites laten het toe dat je in de auteurbiografie onder het artikel een link plaatst naar je eigen site. Lezers van het artikel kunnen dan klikken op de link naar jouw website

Let op dat je in je auteurbiografie alleen branded anchors gebruikt. Als je andere anchors wilt gebruiken, dien je deze in de body van het artikel te zetten.

Naast gastblog links zijn er nog redactionele links. Deze lijken op gastblog links, maar hebben net een andere insteek.

Onder redactionele links verstaan wij links in content waar niet jij niet wordt genoemd als de auteur. Deze links staan in de body van de tekst en niet in de auteurbiografie.

Redactionele links krijg je vanzelf als je een autoriteit bent, maar je kunt hier ook zelf voor zorgen. Dit kan je doen door een kwalitatief artikel te schrijven met een link in de body naar jouw site.

Vervolgens geef je dit artikel weg aan een andere website zodat zij deze kunnen plaatsen onder eigen naam. Hiermee voorzie je de andere partij van content en krijg jij in ruil daarvoor een redactionele link.

Gastblog en redactionele links zijn het meest krachtig voor SEO en zonder deze links krijg je in deze tijd geen goede posities in Google.

Maar dit betekent natuurlijk ook dat ze het meeste tijd vergen om te verkrijgen. Google wilt namelijk dat jij een merk opbouwt en echt een autoriteit bent.

In het kort, dien je de volgende stappen te volgen om redactionele en gastblog links te verkrijgen:

  1. Maak een lijst met potentiële websites en blogs waar jij een artikel wilt plaatsen
  2. Probeer als eerste een relatie op te bouwen met deze partijen door waarde te geven
  3. Vraag aan de betreffende webmaster of je een artikel mag schrijven waarin je een link plaatst
  4. Wacht op de reacties (helaas zul je vaak “nee” te horen krijgen want veel websites krijgen vaker dit soort aanvragen)
  5. Schrijf een waardevol artikel van minimaal 500 -1000 woorden voor de websites die positief hebben gereageerd
  6. E-mail het artikel naar de site en zorg dat ze het artikel goedkeuren
  7. Daarna wordt het artikel geplaatst en heb je een gastblog of redactionele link

Vervolgens herhaal je de bovenstaande stappen totdat je goede resultaten hebt voor de zoektermen waarop je hoog wilt komen.

Co-citation links
Co-citation betekent in feite dat Google ook rankings bepaalt op basis van hoe vaak jij met bepaalde concepten wordt geassocieerd.

Als jij een slager in Groningen bent, dan is het goed als jouw merk in verband wordt gebracht met slagers. Ook als jij vaak wordt gelinkt aan de omgeving Groningen dan is dit gunstig.

Een goede manier om meer co-citations te krijgen is door te zoeken naar websites die artikelen met lijstjes hebben geschreven. Zoek via Google om deze websites te vinden.

Een goed voorbeeld van lijstjes die je zou kunnen vinden zijn:

  • De 10 beste slagers uit de omgeving Groningen
  • De beste slagers 2016

Vervolgens is het aan jou om contact op te nemen met de webmaster. Deze dien je dan overtuigen om jouw website op te nemen in het lijstje.

Broken links
Als een tactiek voor linkbuilding, kan je opzoek gaan naar broken links.

Dit houdt in dat je de volgende stappen volgt:

  1. Maak een lijst van websites die in potentie naar jou kunnen linken
  2. Gebruik een linkscanner tool om te ontdekken of er gebroken links zijn (dit is te herkennen aan een 404 foutmelding)
  3. Als je deze ontdekt, neem je contact op met de webmaster en stel je voor dat jouw link hier wordt geplaatst

Je profiteert alleen van broken linkbuilding als je daadwerkelijk kwalitatieve content en landingspages maakt waar webmaster naar willen linken.

Het grootste voordeel van broken linkbuilding is dat je links kunt krijgen van websites die al langere tijd bestaan. Bij websites die langer bestaan is de kans op broken links groter.

Deze websites die langer bestaan hebben vaak meer autoriteit in de ogen van Google. Wanneer de website die naar jou linkt meer autoriteit heeft, is de link waardevoller.

Fundament links

Naast power links is het van belang om een goed fundament neer te zetten voor je linkprofiel. Als je alleen maar zorgt voor power links, ziet Google snel dat je jouw rankings probeert te manipuleren. Hiervoor krijg je dan een penalty.

Door te zorgen voor fundament links, komt jouw website natuurlijk over in de ogen van Google. Deze type links zijn minder krachtig, maar ze zijn onmisbaar om rankings te krijgen.

Hier een overzicht van de verschillende fundament links:

Business listings en directories
Dit zijn websites die als doel hebben om op basis van plaats een overzicht te geven van lokale bedrijven.

Vooral voor local search zijn business listings relevant omdat het algoritme van Google deze meeneemt voor lokale zoekresultaten.

Ten eerste dien je je aan te melden bij Google op 3 locaties:

Dit zorgt ervoor dat Google je koppelt aan de lokale zoekresultaten. Een aantal andere listings wij zouden aanraden zijn:

Daarnaast kan je zelf zoeken binnen Google naar business directories bij jou in de buurt. Gebruik hiervoor de volgende zoekwoordcombinaties:

  • Stad + directory
  • Directory + stad
  • Stad + directories
  • Jouw niche + stad + diectory
  • Meld mijn site aan + stad

Social media
Omdat het essentieel is om een merk op te bouwen, dien je actief te zijn op social media. Bijkomend voordeel is dat social media presence zorgt voor fundament links.

Voor je bedrijf dien je op ze minst een profiel te hebben op de bekendere social media platformen:

  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Pintrest
  • Instagram
  • Snapchat (niet zozeer voor Google, maar de komende jaren belangrijk)

Het is belangrijk dat je de profielen zo compleet mogelijk invult. Op deze manier ontstaat er een betere koppeling tussen jouw bedrijf en het social media profiel.

Je hoeft niet all in te gaan op elk platform want vaak zijn 1 of 2 platforms het meest relevant voor jouw bedrijf. Wij raden zelfs aan om te focussen op 1 of 2 social media platforms.

Probeer echter wel een basis hoeveelheid content te delen op de bovenstaande kanalen. Wanneer je dit doet, krijgt Google meer vertrouwen in jouw merk.

Niche startpagina’s en niche directories
In deze tijd zijn de startpagina’s niet meer wat ze geweest zijn in het verleden.

Maar websites zoals startpagina of startkabel bieden nog steeds waarde en dien je te gebruiken voor fundament links.

Let er op dat je niet veel exact match anchors gebruikt op deze platforms. Het kan werken, maar je loopt wel risico op een penalty.

Plaats alleen links op startpagina’s die relevant zijn voor jouw bedrijf. Wanneer jij bijvoorbeeld als advocatenkantoor op een startpagina over films staat, is dat geen goede match.

Het is ook altijd aan te raden om te kijken of er niche directories zijn waar jij je kunt aanmelden. Deze kan je vinden door de volgende zoekwoordcombinaties:

  • Jouw niche + directory
  • Jouw niche + directories
  • Jouw niche + meld site aan
  • Jouw niche + submit site

Relevante blog comments
In deze tijd is het plaatsen van links met exact of partial match anchors in blog comments een garantie voor een penalty.

Dit moet je dus absoluut niet doen dus gebruik alleen anchors zoals je bedrijfsnaam. Plaats ook alleen comments op artikelen die relevant zijn voor jouw business.

Comment links zijn vaak automatisch een “No Follow” link. Dit betekent dat Google dit niet ziet als een link die ze moeten volgen voor rankings.

Toch is het een manier om te werken aan een fundament van vertrouwen en om variatie aan te brengen in je linkprofiel.

Daarnaast ben je actief binnen jouw niche en kan je op deze manier je kennis delen. Een waardevolle comment plaatsen is een goed startpunt voor het opbouwen van een relatie met een blogger.

Maak consistent tijd vrij voor linkbuilding

Linkbuilding is een activiteit die vaak pas op de lange termijn resultaten geeft.

Dus het klinkt mooi om een continue bron van potentiële klanten naar je website te krijgen, maar je moet wel eerst het werk verzetten.

Omdat je vaak een aantal maanden verder bent voordat je resultaat ziet, zullen veel ondernemers geen tijd vrij maken om te linkbuilden.

Dat zorgt er natuurlijk voor dat er geen hoge posities in Google worden behaald. En daarmee geen continue stroom aan bezoekers naar je website.

En wanneer ondernemers dit wel doen dan maken ze 4 weken vrij om volle dagen te werken aan de zoekmachineoptimalisatie. Dit werkt helaas ook niet.

De reden hiervoor is dat consistentie bij het linkbuilding meespeelt in de mate waarin Google je linkprofiel als natuurlijk beoordeelt.

Wanneer jij gaat van dagelijks 10 nieuwe links naar ineens 0, dan ziet Google dat als signaal dat jij de zoekresultaten probeert te manipuleren. Dat wil je natuurlijk voorkomen.

Het is beter om consistent bijvoorbeeld 10 á 20 uur per maand vrij te maken om te besteden aan linkbuilding. Dit doe je vervolgens minimaal 3 tot 6 maanden.

Hoeveel uur je nodig hebt per maand verschilt per branche. Omdat sommige branches een hoge concurrentie hebben, dien je meer uren per maand te besteden aan linkbuilding.

Door consistent te linkbuilden zorg je op termijn voor de meest stabiele posities. En dat is belangrijker dan zo snel mogelijk hoog komen.

Meer advies nodig?

Er komt veel kijken bij google linkbuilding en hoog in Google komen. Daarom bieden wij jou een gratis Google Consultatie aan.

In deze gratis consultatie kunnen wij je advies geven gericht op jouw specifieke situatie. Je kunt alle vragen stellen die je hebt over het implementeren van zoekmachine optimalisatie.

Indien je interesse hebt in meer advies, stuur dan een e-mail naar [email protected] of bel ons op 020-3690510. Dan plannen we samen een geschikt moment voor de Google Consultatie.