020 3690510 [email protected]

Het is belangrijk om als ondernemer een goede professionele website te hebben. Je website is je online visitekaartje en potentiële klanten vormen direct een oordeel over je kwaliteiten op basis van je website. Die eerste indruk moet natuurlijk goed zijn!

Wij vinden dat de voornaamste doel van een zakelijke website is om nieuwe klanten binnen te halen en om een gevoel van expertise op te wekken. Om je te helpen met het realiseren van de perfecte website voor je onderneming, delen wij in dit artikel de 4 belangrijkste aandachtspunten voor je zakelijke website.

1. Help potentiële klanten met hun inkoopproces

Wanneer klanten zoeken naar jouw diensten of producten, zitten ze in verschillende fases van het inkoopproces. Een klein percentage zal direct een je diensten of producten willen aanschaffen terwijl het merendeel bezig is met oriënteren op de mogelijkheden om hun probleem op te lossen. Ook zijn ze bezig met vergelijken tussen verschillende aanbieders.

Het punt is dat ze dit vaak doen zonder dat ze eerst contact met jou opnemen. Ze bekijken alleen verschillende websites en zoeken informatie op Google. Jouw potentiële klanten helpen in de eerdere fases van hun verkoopproces is een heel goed idee! Als je dit doet zal er een grotere kans zijn dat ze daadwerkelijk contact opnemen.

Hoe kan je klanten helpen met hun inkoopproces? Dit kan door het schrijven van blogartikelen en whitepapers. Hierin vermeld jij de informatie die nuttig is om te hebben wanneer iemand zoekt naar een aanbieder die jouw diensten levert. Dit artikel is hiervan een goed voorbeeld. Wij delen onze expertise om klanten te helpen bij hun keuzes en aandachtspunten wanneer ze een business website laten realiseren.

Een ander voordeel van het bijhouden van een blog waar je waardevolle informatie deelt is dat je Google Ranking hierdoor positief wordt beïnvloed. De term ‘content is king’ is één van de bekendste binnen de wereld van de zoekmachine optimalisatie. En dat is terecht! Goede content op je website helpt heel goed bij het hoger komen in Google.

2. Vestig je online als expert

Een ander belangrijk aandachtspunt is zorgen dat je jezelf door middel van je website vestigt als expert. De eerder genoemde blogartikelen en whitepapers zullen hier al aan bijdragen. Echter is er meer nodig als je jezelf echt als expert neer wilt zetten. Een goede manier om dit te doen is door bijvoorbeeld case studies uit te schrijven van klanten die jij hebt geholpen met een bepaalde oplossing.

Ook social proof is een belangrijke factor voor het creëren van het imago van een expert. Wanneer andere klanten of bedrijven jouw klant zijn, dan geeft dit meer vertrouwen aan potentiële klanten. Social proof kun je o.a. creëren door het vermelden van testimonials en de logo’s van klanten. Ook de hoeveelheid klanten vermelden die je van je diensten gebruik maken of een facebook-box met veel likes kunnen bijdragen aan social proof.

3. Je zakelijke website moet responsive zijn

Bijna iedereen heeft tegenwoordig een smartphone met internet en je website zal ook op tablet en mobiel worden bekeken. Bij veel oudere websites zal je zien dat de gebruikerservaring op mobiel en tablet te wensen overlaat. Vooral het kleinere scherm van een smartphone is te klein om oude websites die zijn gemaakt voor computerschermen correct te tonen. Door een slechte gebruikerservaring zullen mobiele bezoekers snel afhaken.

De oplossing voor dit probleem is zorgen dat de website voor je bedrijf responsive is. Dit houdt in dat je website zich automatisch aanpast aan het scherm van de gebruiker. Hierdoor is een goede gebruikerservaring op allerlei verschillende apparaten gegarandeerd. Een ander voordeel van responsive design is dat je slechts 1 website hebt die zich aanpast aan alle type schermen. Dit is veel minder onderhoud en minder kosten dan een losse mobiele website die je los dient te onderhouden.

4. Zorg dat je zakelijke website gevonden wordt

Je verdiepen in manieren om beter gevonden te worden is misschien wel het allerbelangrijkste voor een website waarmee je business gaat groeien. Dit kan uiteraard op veel verschillende manieren, maar wij focussen ons hier op vindbaarheid in Google.

Als eerste kan je in de normale (organische) zoekresultaten van Google beter vindbaar proberen te worden. Hiervoor is het van belang dat je eerst een zorgvuldig zoekwoorden-onderzoek doet. Hiermee kan je bepalen op welke zoektermen mensen zoeken en hoe vaak er per maand op een zoekterm wordt gezocht. Vervolgens is het belangrijk om een goede concurrentie analyse te maken per zoekwoord en vast te stellen hoe zwaar de concurrentie is. Op die manier kan je bepalen welke zoektermen gezien jouw budget de moeite waard zijn. Daarna dien je SEO teksten te maken en te werken aan het verzamelen van links naar jouw website. Daarmee stijg je in de ranking.

Binnen Google heb je naast de normale zoekresultaten de mogelijkheid om via Google Adwords te betalen voor verkeer. Denk goed na voordat je dit doet want je zal niet de eerste zijn die Google weer wat rijker maakt zonder dat je er veel voor terugkrijgt. Het opzetten van een Google Adwords campagne dienst zorgvuldig te worden gedaan. Eigenlijk dien je al de conversie op je website te weten en te bepalen wat je kan verdienen met een x aantal bezoekers. Vervolgens bekijk je in Google Adwords of je minder kosten kan maken dan de opbrengsten.

Heb jij nog vragen over de bovenstaande aandachtspunten? Laat dan hieronder een bericht achter in de comments en we zullen je vragen persoonlijk beantwoorden. Ken jij nog iemand die ons artikel waardevol zou kunnen vinden? Dan kan je ons artikel altijd delen!